Voyage Unique verkent Tanzania – perfect voor de ultieme safari

PEDRO & MARTINE OMSCHRIJVEN TANZANIA ALS:  “DE PORSCHE DER SAFARI-LANDEN”

Als je het ons vraagt is dit zonder twijfel “de Porsche” der safari-landen! Tanzania biedt een heel divers pakket aan Nationale Parken. Naargelang uw reisduur en interesses bouwen we een mooi programma voor je op, dit meestal van minimum 2 tot 4 parken. Alle parken verschillen in grote mate, dit van kleinschalig tot immens uitgestrekt, van een kleinere biotoop tot de grote Big Five. Allen hebben ze hun eigenheid waardoor het ideaal is om er een mooie opbouw mee te maken.

Wij, Martine en ikzelf, deden al verschillende safari’s in 4 parken van het land, nl.: Tarangire, Lake Manyara, Ngorongoro Crater en het  Serengeti Nationaal Park.

(2x eigen expertise!)

Troeven

• grote variatie aan Nationale parken
  • zowel overland als fly-in mogelijk
  • prachtige (luxe)lodges
  • mogelijkheid tot verlenging naar Zanzibar of Pemba Island
  • eigen expertises!

Pedro’s reisverhaal

Na een reis van 10 uur kwam ik aan in Arusha.  Op de achtergrond glimlachte de Kilimanjaro ons toe en heette ons als het ware van harte welkom in dit fantastische safariland. De goesting zat er meteen in!

Na de douanecontrole reden we onmiddellijk naar een mooie lodge, gelegen op een dertig minuten rijden van de luchthaven. Daar konden we wat acclimatiseren en in de sfeer komen voor de komende 12-dagen. We namen nog een plonsje in het zwembad en ’s avonds genoten we van een gezellige apéro rond het kampvuur en dineerden rijkelijk, om dan nog af te sluiten op zijn “Afrikaans”, met een digestiefke. 😉

’s Morgens waren we al vroeg uit de veren en vertrokken we richting het Noorden naar Tarangire Nationaal Park. Dat is een ideale opener. De grootse oude Baobabbomen gaven meteen een aparte sfeer en onderscheidde dit park meteen van de andere die we nog moesten ontdekken. Dit park kent ook de grootste olifantenpopulatie van Tanzania en dit merkten we snel op toen we in de namiddag al onze eerste safari mochten starten. Ik was mijn nopjes, want op safari gaan is zonder twijfel een van mijn favoriete dingen des levens. De spanning naar wat komen zal, je te gast voelen in de habitat van de dieren, één worden met de natuur…. dat is voor mij een van de zaligste ervaringen die er zijn.

De safari was een goed begin, we zagen tal van dieren waaronder: Zebra’s, gnoes, gazellen, giraffen en vooral hun vele savanneolifanten.  Geen Big Five in Tarangire maar wel een mooi uitgestrekt park, ideaal voor een mooie start in dit wondermooie land.

Op dag 3 vertrokken we nog iets Noordelijker naar Lake Manyara National Park, gekend voor zijn flamingo’s, nijlpaarden, vele zebra’s en vooral zijn klimmende leeuwen. We gingen eerst inchecken in de Maromboi tented lodge,  waar we ook één nachtje verbleven. Na een heerlijke lunch met zicht op de onmetelijk natuur maakten we ons klaar voor de volgende safari, op zoek naar de vele flamingo’s en de hangende leeuwen. Bij het binnenrijden had ik meteen een cosy gevoel, we reden langs de dichtbegroeide paden en kwamen dichterbij het prachtige meer waar je al in de verte de roze schimmen van de ontelbare flamingo’s kon waarnemen. Het meer speelt een cruciale rol in het park. Hierdoor onderscheidt de fauna en flora zich enorm van de andere parken.  Water brengt tal van vogels bijeen en trekt hier ook een grote populatie van nijlpaarden aan. Het lange groene gras (in november) bracht voor mij ook een heel levendige sfeer in het park. We zagen helaas de hangende leeuwen  niet, maar dat kon onze dag niet bederven, we waren al super voldaan van wat die dag ons had gebracht.

Na een zalig ontwaken in onze luxetent mocht ik plaatsnemen aan een rijkelijk gevulde ontbijttafel. Iedereen zat al in volle spanning om naar onze nieuwe locatie te gaan, nl. het Serengeti Nationaal Park. Overland is het een lange (hobbelige) rit van bijna een dag, maar uiteraard kan dat ook met een klein vliegtuigje overbrugt worden.

Iedereen kent de Serengeti wellicht van de beroemde tekenfilm The Lion King. Het park is gekend voor zijn onwaarschijnlijk uitgestrekte vlakke savannelandschappen met vaak op de achtergrond schilderachtige wolkenformaties.  Serengeti staat voor eindeloze vlaktes, het heeft dus zijn naam niet gestolen. Het is sprookjesachtig en zó apart van sfeer dat je er onmiddellijk meerdere nachten wilt verblijven. Ik mocht er 2 nachten logeren in een zalige lodge maar vaak laten wij onze klanten er 3 nachten logeren. Het hangt er vooral vanaf of we er al dan niet een stukje van “de Grote trek” kunnen in opnemen. Mijn collega Martine had het geluk en kon die in levende lijve meemaken, dit was voor haar “de kers op de taart”! Me Jealous 😉

In de Serengeti gingen we actief op zoek naar de Big Five en genoten we van 2 safari’s per dag. We kwamen van de ene in de andere verrassing terecht, het is een prachtig park, het lijkt wel oneindig, maar toch nog zo gezellig…. We kwamen oog in oog met de vele leeuwen, giraffen, zebra’s, buffels en olifanten… Het meest spannende was het besef te hebben, te slapen in een onafgebakend domein in “the world of the King”, met een leeuw die rond uw tent kon wandelen, de vele dierengeluiden die je soms uw adem kon laten inhouden…. dat was zalig! Het is ook altijd leuk om de volgende morgen de vele verhalen van uw reisgenoten aan te horen, van “hoe spannend het wel was met dat een of ander wilde dier rond hun tent”. 🙂  Noteer alvast dat slapen in een comfortabele tent/lodge,  middenin de natuur, zonder twijfel al 50% van uw safaribeleving is. Dit kan van comfortabel tot in grande luxe….

Na deze 2 fantastische dagen stond er nog een highlight op ons te wachten, het Ngorongoro Nationaal park. Dit park is gekenmerkt door zijn immense krater en ongelooflijke rijkdom aan wilde dieren, waardoor het zich ook volledig kan onderscheiden van alle andere parken in het land én zelfs van gans Afrika. Bij aankomst in onze mooie luxueuze “Neptune” lodge,  aan de poort van het park, werden we meteen getrakteerd met een prachtig uitzicht en een lekkere cocktail. De sfeer zat er direct in en we konden bijna niet meer wachten om de prachtige krater van bovenaf al eens te gaan bewonderen. Helaas moesten we er nog een nachtje geduld hebben, maar op zich was dit niet zo erg, we werden terug super verwend in onze lodge en de gezellige bar koppelde ons spiritueel even los van de vele wilde dieren. 😉

Na een korte nacht zaten we om 05:15 al aan de ontbijttafel om dan als eersten bij de poort van het park te zijn. Het vroeg betreden van het park is een groot voordeel omwille dat het in het hoogseizoen wel eens druk kan zijn. Je ziet het park dan ook ontwaken met zijn immense stilte, zalige geuren en mooie lichtinvallen. We kwamen snel op de meest magische plaats van het park, bovenaan de krater, écht fenomenaal!! Het zicht was onvergetelijk en is voor het leven op mijn netvlies gebrand. Zonder twijfel vond ik dit een 100% geslaagde afsluiter van onze week safari doorheen Tanzania. De opbouw was perfect, goed gedoseerd en afwisselend. ’s Avonds genoten we terug van een toffe babbel en een lekker glaasje wijn in de gezellige bar van de lodge, dán al mijmerend naar ons volgend safari-avontuur….

Dag 8, de laatste dag was gestart en we verlieten de lodge, op weg naar Arusha, om daar het vliegtuig te nemen richting het exotische Zanzibar.

Zanzibar is ongetwijfeld de perfecte afsluiter om een drie- of viertal nachtjes te gaan uitrusten en na te genieten van uw safari-avontuur. Het eiland ligt op amper 45’ vliegen van Arusha. Het is een authentiek stukje zwart Afrika op een prachtig exotisch eiland. Je ervaart er een ongedwongen sfeer, dit aan de mooiste witte zandstranden ter wereld met zijn azuurblauwe water.  Ik verkende het eiland reeds 2x en prospecteerde er al tal van hotels, van super charmant tot een ruim familieresort, van budgetvriendelijk tot super de luxe…. Maar pas op, er zijn toch een aantal belangrijke weetjes die ik u dan graag bij uw reservatie zorgvuldig meegeef.

Al onze reizen zijn maatwerk. Onze expertise en ervaring laat toe uw reis van A-Z uit te werken, van een goede middenklasse tot super de luxe, van een safaribeleving overland tot deels in de lucht… Alles kan!

Interesse in deze reis?

Contact

Openingstijden

Reisaanvraag

Voyage Unique verkent Tanzania – perfect voor de ultieme safari

We gebruiken cookies voor een betere klantenervaring en een makkelijker gebruik van deze site. Door verder te surfen op deze website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Lees alle informatie