Voyage Unique reist naar Oeganda – een onvergetelijke safari-ervaring

PEDRO OMSCHRIJFT OEGANDA ALS: “DE PAREL VAN AFRIKA”

Oeganda stond al jaren bovenaan mijn bucketlist en onlangs was het zover, op uitnodiging mocht ik deze Afrikaanse parel ontdekken.

(eigen expertise!)

• actief door Afrika
  • fly-in mogelijk
  • eigen expertise!

We vertrokken met de rechtstreekse vlucht van Brussels Airlines richting Entebbe. Na een goede 07:30’ vliegen konden we hun magische grond betreden en reeds kennismaken met de goedlachse gastvrije bevolking.  We namen intrek in een charmant hotelletje op amper 30’ rijden van de luchthaven en genoten er van een lekker diner met een goeie frisse pint.

De volgende ochtend vertrokken we al vroeg via de goede Chinese wegen om dan vervolgens off-road te rijden tot in Kibale. Kibale is o.a. gekend voor zijn prachtige blauwgroene kratermeren, gelegen in een uniek groen bergachtig decor. We maakten een mooie wandeling, bezochten er schitterende lodges en installeerden ons in het super gezellige Papaya Lake Resort. Hier heb je de mogelijkheid om mooie natuurwandelingen te maken langs de kratermeren, de omgeving met een brommer te gaan verkennen, te gaan vogelspotten rondom de lodge en/of de Rwsendozi bergen met warmwaterbron te gaan ontdekken.

Op dag 3 zetten we onze verkenning verder richting het woud van Kibale waar we de eerste highlight mochten beleven. We mochten op zoek gaan naar de Chimpansees! Dit is ongetwijfeld een attractie op zich. We wandelden met onze ranger doorheen het dichtbegroeide woud tot we de eerste schreeuwen en het geroffel van de primaten hoorden, we gingen steeds dichterbij en plots hingen ze boven ons. Wat was dat bijzonder!!  Het zijn één en al showbeesten :-), ze trekken zich van niks aan en doen recht voor het oog wat het dagelijkse leven allemaal te bieden heeft… 😉 We mochten ze een 2-tal uur observeren en keerden dan  terug naar het begin van het park. Ons eerste “wauw moment” zat erop, een zalig gevoel met een immens grote voldoening!!

In de namiddag reden we verder naar het Queen Elizabeth Nationaal Park. Daar maakten we een stop om het zeer bekende Kazingakanaal af te varen. Dit is een van de mooiste boottochten die ik al mocht beleven op het Afrikaanse continent. Je vaart er langs de oevers van het kanaal op zoek naar de mooiste fauna & flora. We zagen tal van grote krokodillen, massa’s nijlpaarden, vele vogelsoorten en tal van apen. Voldaan gingen we van boord om te gaan rusten in een kei gezellige lodge waar we terug van een waanzinnig mooi uitzicht mochten genieten.

Na een verkwikkend ontbijt vertrokken we voor een safari naar het Queen Elizabeth Nationaal Park. Hier zit de grootste concentratie “wild” van Oeganda. We zagen er leeuwen, olifanten, buffels, antilopen, Oegandese kobs…. Het was weer volop genieten, op en top mijn ding! 😉 In de namiddag reden we verder door de adembenemende natuur tot in Ishasha Sector. Dit gebied is super populair voor de “hangende leeuwen”. Uiteraard konden we het niet laten om al een eerste rit op zoek naar de leeuwen te gaan ondernemen. Na een dik halfuur rijden werden we 100% beloond! We zagen de leeuwenfamilie letterlijk hangen in een grote boom en mochten ze een uurtje observeren. Nog nooit zag ik zo’n mooi leeuwentafereel van dichtbij, het was TOP! We sloten de dag af met een bezoek aan Ishasha Wilderness Camp, één van de meest luxueuze ecologische lodges van Oeganda.

Op dag 5 kwam “le moment  suprême” steeds dichterbij… Na een tweede rit  doorheen Ishasha Sector reden we richting Bwindi  naar “de” highlight van Oeganda, de gorilla’s natuurlijk! De natuur veranderde stilletjes aan in  een donkergroen tropisch woud verstopt in een zwalm van lichte mist. Eens aangekomen namen we intrek in onze mooie lodge en gingen we op prospectie naar een 4-tal top-lodges in de buurt. Één voor één pareltjes, dus zonder twijfel weet ik waar u moet logeren! Na het diner gingen we vroeg slapen om de volgende ochtend vol spanning op trekking te gaan, op zoek naar de gorilla’s.

De spannendste dag was aangebroken, om 05:00 ’s morgens maakte we ons klaar om richting de poort van het Bwindi Nationale park te gaan. Na een uurtje briefing en instructies stond onze delegatie rangers en dragers klaar om ons naar boven te begeleiden. Er leven 10 gorillafamilies in Bwindi en verdeeld in groepjes van 8 personen ga je op trektocht op zoek naar één van de families. Het was een serieuze fysieke inspanning, maar door het aangename tempo en de goede hulp van onze ploeg geraakten we er na een 2-tal uurtjes klimmen. Geleidelijk verdiepten we ons in het ruwe tropische woud, mega spannend! Plots stonden we stil en kregen we nog wat uitleg en instructies van onze rangers, tot er iemand schrok en oog in oog stond met een kolos van een gorilla, dat was eventjes verschieten! Zo wisten we direct dat het wel écht om een avontuur ging, niemand kon voorspellen naast welke boom of struik ze gingen zitten, het zijn dieren die constant trekken en door de rangers moeten gevolgd worden. De ervaring was enorm, zonder twijfel  één van de meest emotionele en unieke momenten uit mijn leven!! We mochten de familie exact één uur observeren en het was geen minuut teveel, we wilden daar gewoon blijven zitten…, dit in alle rust, tussen deze vredige dieren. EEN TOPERVARING!

Dag 7 was aangebroken. Nog steeds onder de indruk van de gorilla’s vertrokken we richting Lake Mburo waar we nogmaals een mooi boottochtje maakten op zoek naar nijlpaarden, krokodillen en vogels. In de late namiddag kwamen we aan in onze laatste lodge op een heuvel gelegen, te midden van de brousse, met een onmetelijk prachtig uitzicht over het Lake Mburo Nationaal Park. ‘s Avonds stond er nog een nachtsafari  op het programma met daarna een lekker afscheidsdiner. We genoten van ons laatste nachtje in een luxetent, dromend van ons onvergetelijk avontuur in Oeganda.

Ik kijk alvast uit naar mijn volgende bezoek!

TIP!

De bestemming kunt u gans het jaar bereizen maar is ideaal in onze zomer. Ik bezocht het einde mei wanneer het regenseizoen op zijn einde kwam. Dit vond ik een groot voordeel daar de natuur zeer groen stond en het er uiterst rustig was, we reisden er als het ware alleen.

Ontdek deze bestemming met een fly-In en/of combineer met Tanzania.

Interesse in deze reis?

Contact

Openingstijden

Reisaanvraag

Voyage Unique reist naar Oeganda – een onvergetelijke safari-ervaring

We gebruiken cookies voor een betere klantenervaring en een makkelijker gebruik van deze site. Door verder te surfen op deze website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies. Lees alle informatie